Lensway´s Digital Marketing Manager -
Spännande mötesplats att hämta inspiration från

Kundernas köpbeteende har definitivt ändrats i och med Covid-19. Människor stannar hemma och har minskat sin rörelse ute bland folk. – Vi märker ett ändrat köpbeteende när flera av våra kunder minskat sitt behov av linser då det verkar som att fler använder glasögon i större utsträckning när de är hemma, säger David Geborek Lundberg, Digital Marketing Manager på Lensway Group. David tycker att mässorna låter som en spännande mötesplats att hämta inspiration från. Han är ute efter att höra best-practise, men även få ta del av exempel på vad andra lärt sig av sina misstag. – Det är viktigt att vara ödmjuk och gå in med ett öppet sinne för att kunna snappa upp så mycket inspiration som möjligt, menar David.

Under mässorna vill David få en uppfattning om hur deras arbete ligger till i förhållande till andras och han vill kunna ta pulsen på hur branschens utveckling ser ut. Vad är det som andra gjort? Varför har deras lösningar gjort skillnad? Finns det något kundbehov som kanske missas helt? – Jag tror det är viktigt att ställa sig frågan varför några gånger för att gå ner på djupet och komma ner till kärnan, avslutar han.

David Geborek Lundberg, Digital Marketing Manager på Lensway Group

Skatteverkets Internetexpert - Vill skapa kontakter och inspireras

Kristofer Bratt, Internetexpert på Skatteverket jobbar just nu med projektet Ta betalt – ett uppdrag där de tittar på hur tillgången till information om betalningar förändras. De har precis gjort en kartläggning kring hur olika betalvägar ser ut i nuläget och kommer fortsätta med omvärldsbevakningar kring vilka nya tjänster som dyker upp som kan förenkla för både företag och myndigheter framöver. Ur ett kontrollperspektiv strävar Skatteverket efter att ha en så friktionsfri kontroll som möjligt och med digitaliseringens hjälp förenklas kontrollerna ytterligare. I spåren av Covid-19 har ett ökat antal aktörer startat upp e-handel och vilket genomslag det får för projektet tycker han ska bli väldigt intressant att se.

Kristofer vill besöka mässan för att skapa nya kontakter, se sig runt bland utställarna och lyssna till talare och paneldebatter. – Vi vill få koll på vilka behov och önskemål som finns, skapa kontakter, men också visa upp vad vi gör och vilka vi är, avslutar han.

Kristofer Bratt, Internetexpert på Skatteverket

Senior Strategic Planner på LEGO -
Vi måste samarbeta och lära av varandra

”Samarbete har i alla tider varit viktigt, men i tider av kris är det avgörande för handlare att samlas för att lära av varandras framgångar, men minst lika viktigt att lära sig av misstagen. Jag ser fram emot att delta på mötesplatsen och dra nytta av den kombinerade styrkan hos mässorna för att fortsätta inspirera kunderna." Maurya Patnaik, Senior Strategic Planner på LEGO

Head of Content and PR på Indiska –
Vill få insikter och starta dialog

"Jag ser fram emot att få uppleva möten som leder till kloka insikter om framtidens handel under mitt besök på mötesplatsen. Få starta dialog kring vad vi behöver skala bort men också addera i vårt tänk, för att kunna möta framtidens kunder på bästa tänkbara sätt." Cassandra Brunstedt, Head of Content and PR på Indiska

CMO på Adlibris – Konferensen lockar

”Jag vill besöka mässan för att få inspiration. Talarna på konferensen var det som lockar mig mest” Sofia Söderqvist, CMO på Adlibris

Marknadscheferna bjuder in sina medlemmar till mötesplatsen

Marknadsförare får allt svårare att nå igenom bruset och ständigt dyker nya kanaler upp för att få ut sitt budskap. Världen blir alltmer komplex och det finns inga enkla lösningar. Idag är det ännu mer tydligt att det handlar om en multikanal-strategi och att kavla upp ärmarna och jobba lite hårdare än konkurrenterna. PeO Axelsson, VD och grundare för Marknadscheferna, utökar samarbetet med mässorna; – Det behövs en hel verktygslåda att jobba med vilket gör de här mässorna till ett intressant sammanhang, säger PeO.  Han tror att den största förändringen branschen står inför fortsatt kommer vara digitaliseringen.  – Idag har man kommit långt med digital marknadsföring, men digitaliseringen är ju mycket bredare än så. Det handlar om hela affärsmodeller, förklarar han och menar att det blivit ännu tydligare i dessa Corona-tider då personliga möten måste bytas ut mot digitala lösningar.

Marknadscheferna är ett kompetensnätverk som tillför och kopplar samman kompetens. Under mässorna kommer de arrangera en egen arena för kompetensutveckling för sina 12 000 medlemmar. – Det blir en högaktuell mötesplats där besökarna kan utbyta erfarenheter, få ny kunskap och nya kontakter. Vi har länge samarbetat med Live Expo och är nöjda med det sammanhanget. Det ska bli kul att fortsätta utveckla det samarbetet, avslutar PeO.

PeO Axelsson, VD Marknadscheferna Norden AB

Resumé och Dagens Media satsar på mässorna

Resumé och Dagens Media är mediepartners till mässorna och bevakar det senaste inom reklam-, medie- och marknadsföringsvärlden. Sajterna når 190 000 unika besökare per vecka och de dagliga nyhetsbreven har 27 000 mottagare. Deras målgrupper präglas av opinionsbildare och early adopters som använder sig av deras olika medieslag som en naturlig del av sin vardag.

Resumé och Dagens Media satsar på mässorna, de bjuder in alla sina läsare och partners samt kommer på bästa sätt förbereda mässbesökare så att de inför mässorna känner till vilka som ställer ut. Utställarna i sin tur ges en miljö där de kan kommunicera sitt budskap i rätt sammanhang, men också via mer djupgående nativeartiklar. – Det är lätt att man bara köper en monterplats som utställare och glömmer att man kan göra så mycket mer. Jag tror på styrkan i context-kombinationen av att först synas i rätt media, riktad till rätt målgrupp, för att sedan träffas i det fysiska mötet på mässorna, säger Johan Petersen, annonschef på Bonnier Business Media Sverige.

Johan Petersen, Annonschef på Bonnier Business Media