Lensway´s Digital Marketing Manager -
Spännande mötesplats att hämta inspiration från

Kundernas köpbeteende har definitivt ändrats i och med Covid-19. Människor stannar hemma och har minskat sin rörelse ute bland folk. – Vi märker ett ändrat köpbeteende när flera av våra kunder minskat sitt behov av linser då det verkar som att fler använder glasögon i större utsträckning när de är hemma, säger David Geborek Lundberg, Digital Marketing Manager på Lensway Group. David tycker att mässorna låter som en spännande mötesplats att hämta inspiration från. Han är ute efter att höra best-practise, men även få ta del av exempel på vad andra lärt sig av sina misstag. – Det är viktigt att vara ödmjuk och gå in med ett öppet sinne för att kunna snappa upp så mycket inspiration som möjligt, menar David.

Under mässorna vill David få en uppfattning om hur deras arbete ligger till i förhållande till andras och han vill kunna ta pulsen på hur branschens utveckling ser ut. Vad är det som andra gjort? Varför har deras lösningar gjort skillnad? Finns det något kundbehov som kanske missas helt? – Jag tror det är viktigt att ställa sig frågan varför några gånger för att gå ner på djupet och komma ner till kärnan, avslutar han.

David Geborek Lundberg, Digital Marketing Manager på Lensway Group

Skatteverkets Internetexpert - Vill skapa kontakter och inspireras

Kristofer Bratt, Internetexpert på Skatteverket jobbar just nu med projektet Ta betalt – ett uppdrag där de tittar på hur tillgången till information om betalningar förändras. De har precis gjort en kartläggning kring hur olika betalvägar ser ut i nuläget och kommer fortsätta med omvärldsbevakningar kring vilka nya tjänster som dyker upp som kan förenkla för både företag och myndigheter framöver. Ur ett kontrollperspektiv strävar Skatteverket efter att ha en så friktionsfri kontroll som möjligt och med digitaliseringens hjälp förenklas kontrollerna ytterligare. I spåren av Covid-19 har ett ökat antal aktörer startat upp e-handel och vilket genomslag det får för projektet tycker han ska bli väldigt intressant att se.

Kristofer vill besöka mässan för att skapa nya kontakter, se sig runt bland utställarna och lyssna till talare och paneldebatter. – Vi vill få koll på vilka behov och önskemål som finns, skapa kontakter, men också visa upp vad vi gör och vilka vi är, avslutar han.

Kristofer Bratt, Internetexpert på Skatteverket

SAS DELTAR SOM HUVUDPARTNER PÅ MÄSSAN OCH VISAR HUR DE SATSAR PÅ EKOSYSTEMET INOM RETAIL, PÅ PLATS BERÄTTAR DE OM FRAMTIDENS KUNDRESA.

Agera personligt och agera i realtid, för att uppnå detta krävs det att man arbetar utifrån en datadriven kundresa. Det är oerhört viktigt.– säger Stefan Borensjö Retail expert på mjukvaruföretaget SAS som jobbat med avancerad analys i över 40 år.

Retail är en av de branscher som behöver ställa om och jobba med sin data. Det är helt livsnödvändigt att jobba utifrån en datadriven kundresa för att med kirurgisk precision lära känna konsumentens behov och beteenden för att därigenom bli framgångsrik. Berättar Arne B Andersson

På Retail Tech kommer Stefan tillsammans med Arne B Andersson (Arnepåposten AB) att finnas på scen i konferensen men även i SAS Institutes monter. Stefan och Arne kommer att samtala om trender, göra spaningar och berätta om praktiska exempel om hur AI och analys är användbart genom hela kundresan.

Stefan Borensjö, AI och Retail expert på SAS & Arne B Andersson, E-handelsexpert och senior rådgivare

SIGMA IT DELTAR SOM HUVUDPARTNER PÅ MÄSSAN

För Sigma IT är Retail Tech ett givet val då vi varje dag hjälper våra kunder inom retail med hållbar teknik och innovation för att stärka kundupplevelsen.

Det händer mycket inom retail och digitaliseringen är helt avgörande – säger Milena Sohlén, Regional Director Stockholm på Sigma IT. Inom retail är kunddata centralt och för att uppnå ökat affärsvärde behöver man implementera ett data-drivet innovationsarbete, och det är där som vi på Sigma IT gör verklig skillnad. Vi tar ett helhetsgrepp och bidrar med strategier, innovation, teknik och data-driven expertkompetens samt kompletterar med digital kommunikation.

Sigma IT är ett ledande konsultföretag som arbetar med strategi, teknik och kommunikation. Man jobbar med hela kundresan från att identifiera affärsmöjligheter till att ta fram och lansera data-drivna tekniklösningar för att förbättra effektivitet, hållbarhet och lönsamhet.

Vi på Sigma kombinerar vårt tekniska know-how med ett brinnande intresse för att ständigt utveckla de bästa lösningarna. Genom att förstå våra kunders verksamheter och utmaningar och vara experter på hela kedjan hjälper vi till med allt från robotar som plockar varor och AI som förutser kunders köpbeteenden till virtuella provrum – avslutar Milena.

Milena Sohlén, Regional Director Stockholm på Sigma IT

CGI DELTAR SOM PARTNER PÅ MÄSSAN OCH PÅ PLATS BERÄTTAR DE MER OM DET ÄNDRADE KUNDBEHOVET.

Just nu utvecklas handeln i en rasande fart med en exceptionell ökning av e-handel, pådrivet av den ökade digitaliseringen och den pågående Covid-19 pandemin. Vi konsumenter ändrar snabbt vårt beteende och lär oss att handla i nya digitala kanaler via mobilen eller vår PC. Vi jämför produkter och priser, kollar lagersaldon, betalsätt och leveranssätt, och väljer den kombination som passar oss bäst. Vi väljer leveranssätt som passar; i butik, till hemmet, utlämningsställe eller någon box. Vi förutsätter att informationen vi får kring lagersaldon, priser och leveranssätt är korrekt.

Vi på CGI har en passion för att hjälpa våra kunder inom handeln att utveckla sin verksamhet för att möta konsumenternas höga förväntningar och skapa en friktionsfri handel. – säger Christian Haeger, VP Retail & Consumer Services på CGI. Vår verksamhet utgörs av lokala experter med globala insikter och totalt arbetar över 400 konsulter dagligen med den svenska detaljhandeln och servicesektorn. -Avslutar Christian.

CGIs expertis inkluderar managementkonsulter, experter inom logistik, sortiment, inköp, prissättning etc. Vi hjälper även våra kunder att skapa rätt IT-arkitektur med ERP-system, POS-system och alla andra applikationer som krävs för att tillgodose de högt ställda kraven. Det gör CGI till en av de ledande rådgivarna och IT-partnern till den svenska detaljhandeln.

Christian Haeger, VP Retail & Consumer Services på CGI

Senior Strategic Planner på LEGO -
Vi måste samarbeta och lära av varandra

”Samarbete har i alla tider varit viktigt, men i tider av kris är det avgörande för handlare att samlas för att lära av varandras framgångar, men minst lika viktigt att lära sig av misstagen. Jag ser fram emot att delta på mötesplatsen och dra nytta av den kombinerade styrkan hos mässorna för att fortsätta inspirera kunderna." Maurya Patnaik, Senior Strategic Planner på LEGO

Head of Content and PR på Indiska –
Vill få insikter och starta dialog

"Jag ser fram emot att få uppleva möten som leder till kloka insikter om framtidens handel under mitt besök på mötesplatsen. Få starta dialog kring vad vi behöver skala bort men också addera i vårt tänk, för att kunna möta framtidens kunder på bästa tänkbara sätt." Cassandra Brunstedt, Head of Content and PR på Indiska

CMO på Adlibris – Konferensen lockar

”Jag vill besöka mässan för att få inspiration. Talarna på konferensen var det som lockar mig mest” Sofia Söderqvist, CMO på Adlibris

Marknadscheferna bjuder in sina medlemmar till mötesplatsen

Marknadsförare får allt svårare att nå igenom bruset och ständigt dyker nya kanaler upp för att få ut sitt budskap. Världen blir alltmer komplex och det finns inga enkla lösningar. Idag är det ännu mer tydligt att det handlar om en multikanal-strategi och att kavla upp ärmarna och jobba lite hårdare än konkurrenterna. PeO Axelsson, VD och grundare för Marknadscheferna, utökar samarbetet med mässorna; – Det behövs en hel verktygslåda att jobba med vilket gör de här mässorna till ett intressant sammanhang, säger PeO.  Han tror att den största förändringen branschen står inför fortsatt kommer vara digitaliseringen.  – Idag har man kommit långt med digital marknadsföring, men digitaliseringen är ju mycket bredare än så. Det handlar om hela affärsmodeller, förklarar han och menar att det blivit ännu tydligare i dessa Corona-tider då personliga möten måste bytas ut mot digitala lösningar.

Marknadscheferna är ett kompetensnätverk som tillför och kopplar samman kompetens. Under mässorna kommer de arrangera en egen arena för kompetensutveckling för sina 12 000 medlemmar. – Det blir en högaktuell mötesplats där besökarna kan utbyta erfarenheter, få ny kunskap och nya kontakter. Vi har länge samarbetat med Live Expo och är nöjda med det sammanhanget. Det ska bli kul att fortsätta utveckla det samarbetet, avslutar PeO.

PeO Axelsson, VD Marknadscheferna Norden AB

Resumé och Dagens Media satsar på mässorna

Resumé och Dagens Media är mediepartners till mässorna och bevakar det senaste inom reklam-, medie- och marknadsföringsvärlden. Sajterna når 190 000 unika besökare per vecka och de dagliga nyhetsbreven har 27 000 mottagare. Deras målgrupper präglas av opinionsbildare och early adopters som använder sig av deras olika medieslag som en naturlig del av sin vardag.

Resumé och Dagens Media satsar på mässorna, de bjuder in alla sina läsare och partners samt kommer på bästa sätt förbereda mässbesökare så att de inför mässorna känner till vilka som ställer ut. Utställarna i sin tur ges en miljö där de kan kommunicera sitt budskap i rätt sammanhang, men också via mer djupgående nativeartiklar. – Det är lätt att man bara köper en monterplats som utställare och glömmer att man kan göra så mycket mer. Jag tror på styrkan i context-kombinationen av att först synas i rätt media, riktad till rätt målgrupp, för att sedan träffas i det fysiska mötet på mässorna, säger Johan Petersen, annonschef på Bonnier Business Media Sverige.

Johan Petersen, Annonschef på Bonnier Business Media